کد خبر: ۴۱۲۷
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۱
تعداد بازدید: ۷۶۵۴
صداوسیما در طول پنج سال گذشته بنا به دلایل مختلفی با افت عجیب آگهی‌های تلویزیونی روبرو شده است و شاید یکی از گاف‌های سنگین صداوسیما تبلیغ «کرم حلزون» بوده است.
«همان کالاهایی که از شبکه‌های مخالف نظام تبلیغ می‌شدند، حال به صدا‌و‌سیمای خودمان آمده‌اند؛ تبلیغات صدا‌و‌سیما دست‌کمی از شرکت‌های هرمی ندارد؛ هر چه برنج و روغن و چای بیشتری بگیرید، شانس برنده شدنتان برای دریافت یک خودروی لوکس بیشتر است!»

علی گرانمایه پوراین جملات بخشی از گفت‌و‌گوی علی گرانمایه پور، استاد ارتباطات درباره شیوه تبلیغ کالاها در تلویزیون است که با موضوع «نقد و آسیب‌شناسی عملکرد صدا‌و‌سیما در حوزه‌ی تبلیغات بازرگانی» عنوان می‌شود.

شیوه‌ی تبلیغ کالاها در تلویزیون
و همچنین حجم بالای آگهی‌های بازرگانی که این روزها در حد ساخت یک برنامه‌ی تلویزیونی برای تبلیغ یک شرکت یا سازمان (رپورتاژ آگهی) هم پیش رفته، انتقادات صریحی را از سوی مخاطبان، کارشناسان و ناظران رسانه متوجه تلویزیون کرده است. اخیرا از سوی شورای نظارت بر سازمان صدا‌و‌سیما هم برای تبلیغات بیش از حد و همچنین ترغیب مخاطبان به استفاده از محصولات برند خارجی و مال‌اندوزی نامتعارف از طریق اهدای جوایز در قرعه‌کشی‌ها تذکر داده شده واین رویه را نیازمند اصلاح سریع دانسته‌اند.

این استاد ارتباطات درخصوص عملکرد صداوسیما در حوزه آگاهی‌های بازرگانی معتقد است: صدا و سیما پس از حوادث سال 88 و همچنین آغاز تحریم‌های اقتصادی، دچار افت شدید آگهی‌های تلویزیونی شده است.

تبلیغ «کرم حلزون» سنگین‌ترین گاف صدا‌و‌سیما بود

گرانمایه‌پور می‌گوید: صداوسیما در طول پنج سال گذشته بنا به دلایل مختلفی با افت عجیب آگهی‌های تلویزیونی روبرو شده است و شاید یکی از گاف‌های سنگین صداوسیما تبلیغ «کرم حلزون» بوده است که اصلا مشخص نبود چه کسی به این کرم که اصلا خاصیتی هم نداشت مجوز تبلیغ داد؛ تا قبل از آگهی‌های تلویزیونی خودمان، نسبت به آگهی‌های شبکه‌های ماهواره‌ای انتقادهای زیادی داشتیم ولی الان برایمان عجیب است که به عنوان اصحاب رسانه چطور این نوع آگهی‌هایی که از شبکه‌های ماهواره‌ای شاهد آنها بودیم به تلویزیون خودمان راه پیدا کرده است؛ به عنوان مثال قابلمه و لوازم ورزشی عجیب و غریب ماهواره، ناگهان سر از صداوسیمای خودمان درآورده است!

تبلیغ «کرم حلزون»

گرانمایه‌پور تصریح کرد: همان‌ کالاهایی که در شبکه‌های ماهواره‌ای مخالف نظام‌، تبلیغ می‌شدند و منابع مالی این شبکه‌ها را تامین می‌کردند، حال ناگهان سر از صدا و سیما درآورده‌اند و این جای سوال دارد که چطور صداوسیما تبلیغات حامیان مالی شبکه‌های ماهواره‌ای که بر علیه نظام برنامه پخش می‌کنند‌ را پخش می‌کند؛ این موضوعی است که مسئولان صداوسیما باید پاسخ بدهند.

آیا هر کالایی که مجوز ابتدایی داشته باشد، قابل پخش است؟

وی همچنین درباره دلایل افت آگهی‌های بازرگانی در تلویزیون بیان کرد: نبود ممیزی، ضعیف بودن ممیزی‌ و یا برداشتن ممیزی از جمله دلایلی است که می‌تواند باعث این اتفاق باشد و از این سه حالت خارج نیست. جای سوال است که آیا هر کالایی که بتواند مجوزهای ابتدایی وزارت بهداشت و سازمان‌های مختلف را کسب کند، قابل پخش است؟ آیا ما اجازه داریم با شکل و رنگ‌های مختلف انواع محصولات مثل برنج‌، روغن و چای، مردم را تهییج کنیم‌؟ آیا اگر رسانه خصوصی مثل رادیو و تلویزیون خصوصی داشتیم، خود صداوسیما از این نوع شبکه‌ها که اخلاقیات اجتماع و روحیات و خلقیات مردم را تحت تاثیر قرار داده‌اند، شکایت نمی‌کرد؟

کارهای صدا‌و‌سیما گاهی دست کمی از شرکت‌های هرمی ندارد

این استاد ارتباطات در عین حال گفت: در هر صورت صدا و سیما در حوزه تبلیغاتش گاهی کارهایی انجام می‌دهد که دست‌کمی از شرکت‌های هرمی ندارد. شرکت‌های هرمی اعتقادشان بر این است که هرچه تعداد اعضای بیشتری را جذب خود کنند، می‌توانند درآمدهای بیشتری داشته باشند؛ حال صداوسیما هم در امر تبلیغات به مردم می‌گوید هرچه برنج و روغن و چای بیشتری بخرید، احتمال اینکه برنده‌ی یک خودروی لوکس شوید خیلی زیاد است! بنابراین توصیه من به صدا و سیما این است که رسانه ملی و رسانه‌ای که مفاهیم و ارزش‌های اسلامی را تبلیغ می‌کند، چرا خودش در بخش آگهی‌های بازرگانی به این موضوع پایبند نیست؟

او ادامه داد: به نظر می‌رسد صدا و سیما باید برای سال‌های آتی استراتژی‌های بازاریابی و تبلیغات رسانه‌ای‌اش را تغییر دهد؛ چراکه سبک و سطح تبلیغات صداوسیما نزول پیدا کرده است و جای سوال است که چرا تولیدکنندگان یا برندهای معروف، دیگر تمایلی به دادن آگهی‌ ندارند که این بحث دیگری است.

صدا‌ و سیما پخش آگهی‌هایش را تغییر بدهد

وی سپس بیان کرد: صداوسیما با شیوه‌ای که پیش‌رو دارد، بعد از گاف بزرگی که درخصوص «کرم حلزون» داد، فکر می‌کنم باید به زودی استراتژی‌های بازاریابی و پخش‌ آگهی‌هایش را تغییر دهد؛ چرا که فکر می‌کنم صدا و سیما یکسری ارزش‌هایی را تبلیغ می‌کند که مخصوص جامعه ایرانی اسلامی است اما در حوزه آگهی‌ها، تلویزیون به هیچ عنوان به این مسائل توجه نمی‌کند.

گرانمایه‌پور در پایان گفت‌و‌گویش با ایسنا به سازمان صدا‌و‌سیما پیشنهاد داد که بهتر است صداوسیما این مساله را برای افکار عمومی تبیین کند که گاهی اوقات به دلیل کسب درآمد مجبور می‌شود بعضی روابط را نادیده بگیرد.

منبع: ایسنا
تازه‌ترین خبرها

نقش سردار سلیمانی در مبارزه با داعش

ایران در حال نمایش حضور خود در عراق است و سردار سلیمانی با فرماندهی نیروهای عراقی نقش مهمی را در سرکوب داعش ایفا می‌کند.

داعش نام «کوبانی» را تغییر داد

تروریست‌های داعش پس از تصرف محورهای اصلی شهر کوبانی، نام این شهر را به «عین السلام» تغییر دادند.

سه اولویت جهان اسلام از دیدگاه رهبری

دشمن با افروختن آتش جنگ ميان مسلمانان، انگيزه‏‌هاى مقاومت و مجاهدت را در آنان به انحراف كشانده، كارگزاران استكبار را كه دشمنان حقيقى‏‌اند، در حاشيه‏‌ى امن قرار دهد.
اخبار سیاسی بیشتر »

مدال طلای والیبال ایران پس از 56 سال

تیم ملی والیبال ایران پس از شکست ژاپن در آخرین دیدار بازی‌های آسیایی اینچئون، سرانجام به عنوان قهرمانی والیبال آسیا نائل شد.

صعود تیم والیبال ایران به دور نهایی

با پیروزی تیم والیبال آرژانتین از تیم آمریکا، ایران به دور نهایی رقابت‌های والیبال قهرمانی جهان صعود کرد.

تیم کشتی فرنگی ایران قهرمان جهان شد

تیم ملی کشتی فرنگی ایران موفق شد برای نخستین بار به مقام قهرمانی جهان نائل شود.
اخبار ورزشی بیشتر »

خطر سرمایه‌گذاری در موسسات غیرمجاز

مشروح سخنان رئیس بانک مرکزی در خصوص تسهیلات، نرخ سود، وام مسکن و کارمزد خدمات بانکی.

روش قانونی سوء اثر چک برگشتی

به دنبال افزایش آمار چک‌های برگشتی در سال‌های اخیر؛ گروه‌های مختلفی با تبلیغات گسترده و البته به شکل غیرقانونی نسبت به رفع سوء اینگونه چک‌ها اقدام کرده‌اند.

اقتصاد ایران در وضعیت رکود

اسحاق جهانگیری گفت: توسعه صادرات غیرنفتی نقش تعیین كننده‌ای در خروج از شرایط فعلی كه اقتصاد كشور در شرایط ركود قرار گرفته است دارد.
اخبار اقتصادی بیشتر »

سقوط خودروی 206 به گودال 15 متری

سرنشینان یک دستگاه خودروی 206 که خانم و آقایی 20 و ۲۵ ساله بودند به دلیل شدت جراحت جان خود را از دست دادند.

زن 33 ساله خود را به آتش کشید

زنی 33 ساله‌ای شب گذشته در شهر قدس واقع در استان تهران با ریختن بنزین روی خود اقدام به خودسوزی کرد.

نجات کارگر افغانی پس از سقوط از طبقه 5

یک کارگر 30 ساله افغان مشغول جوشکاری در بالاترین نقطه یک ساختمان بود که ناگهان به دلیل بی‌احتیاطی از طبقه پنجم به حیاط ملک مجاور سقوط کرد.
اخبار حوادث بیشتر »

آزادی «شهرام جزایری» پس از 11 سال

شهرام جزایری که به اتهامات مختلف به زندان رفته بود و به عنوان مفسد اقتصادی شناخته شده بود پس از یازده سال از زندان آزاد شد.

مجرمیت مدیر مسئول روزنامه شرق

مدیر مسئول روزنامه شرق بابت انتشار خبر درباره وضع مرکز معتادان شفق به قصد تشویش اذهان عمومی با اکثریت آراء هیأت منصفه دادگاه مجرم شناخته شد.

دانش‌آموزان شین‌آبادی و بوی‌ماه مهر +عکس

همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید دختران دانش‌آموز شین‌آباد و والدین آنها نسبت به روند درمانی و حمایت واقعی مقامات دولتی در سه سال گذشته انتقاد کردند.
اخبار اجتماعی بیشتر »

ارتباط چاقی با بلوغ زودرس و کوتاهی قد

انتهای بلوغ پایان رشد است که گاهی این بلوغ دیر و گاهی زود اتفاق می‌افتد که هر دو ایراد دارند؛ اما بلوغ زودرس قد را می‌سوزاند.

شناسایی محل دقیق ظهور ویروس ایدز

دانشمندان دانشگاه آکسفورد منشاء بیماری همه‌گیر ایدز را در کینشازا، پایتخت جمهوری دموکراتیک کنگو شناسایی کرده‌اند.

متوسط سن ابتلا به ایدز در ایران

طبق آمار گزارش شده حدود 28 هزار مبتلا در کشور شناسایی شده‌اند. البته در کنار این، آمار تخمینی ما حدود 100 هزار نفر است.
اخبار پزشکی بیشتر »

تمسخر اپل توسط سامسونگ

در پی رونمایی آیفون 6 توسط شرکت اپل که بزرگترین صفحه نمایش سری تلفن‌های همراه این شرکت را به خود اختصاص داده، سامسونگ با انتشار متنی در توئیتر آن را به سخره گرفت.

10 برند ارزشمند و گران‌قیمت جهان

برند اپل با ارزش 117 میلیارد دلار به عنوان گران‌ترین برند جهان شناخته شد. پس از آن برندهای گوگل، IBM ...

رونمایی اینتل از پردازشگر 8 هسته‌ای

شرکت اینتل از cpu جدید هشت هسته‌ای خود با نام Intel Core i۷-۵۹۶۰X رونمایی کرد.
اخبار فناوری بیشتر »
header
header
header
header
تعداد نظرات: ۳
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
1
3
پاسخ
حلزوووووون....
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: