کد خبر: ۱۲۷۴
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۳:۴۰
تعداد بازدید: ۲۲۵۷
اگر تصمیم داریدلاغر شوید، باید خطاهای رایجی که انجامشان باعث شکست در روند کاهش وزن می‌شود، آشنا شوید؛ در ادامه به چند نمونه از رایج‌ترین آن‌ها اشاره می کنیم
7 اشتباه رایج در رژیم‌های لاغری

شاید شما هم مانند بسیاری از افراد قصد در کم کردن وزن خود داشته باشید اما دیدن کسانی که از رژیم خود ناراضی بوده‌اند و نتیجه‌ی مناسبی نگرفته‌اند، ناامید شوید. بهتر است بدانید این افراد اشتباهاتی را در رژیم غذایی خود مرتکب شده‌اند.

اگر تصمیم دارید وزنتان را کم کنید، باید با خطاهای رایج و احتمالی که ممکن است آن‌ها را انجام دهید و با شکست در روند کاهش وزنتان مواجه شوید، آشنا باشید؛ خطاهایی که در ادامه به چند نمونه از رایج‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد…

۱. رژیم تک غذایی

رژیم‌های تک غذایی از رایج‌ترین رژیم‌های نادرستی هستند که برخی افراد برای کاهش وزن سریع به آن‌ها روی می‌آورند. رژیم‌هایی مانند رژیم آب، گریپ‌فروت، انجیر، برگ زردآلو، سوپ یا تخم‌مرغ. در طول چنین رژیم‌هایی، فرد به مدت ۳ ۲ هفته فقط یک نوع ماده غذایی می‌خورد. البته ممکن است با این کار فرد در مدت کوتاهی وزن مطلوبی هم کم کند اما حتماً بعد از طی دوران رژیم درمانی، با مشکلات پوستی، ریزش مو، ناراحتی‌های گوارشی و ضعف و سردردهای مکرر مواجه خواهد شد. فراموش نکنید رژیم‌های تک غذایی، کاملاً غیرعلمی و به سرعت برگشت‌پذیر هستند.

۲. حذف صبحانه

خوردن صبحانه کسی را لاغر نمی‌کند اما نخوردن آن می‌تواند باعث ابتلا به اضافه‌وزن شود. تحقیقات نشان می‌دهند حذف صبحانه با کاهش کالری دریافتی بدن همراه است. به همین دلیل احتمال اینکه افرادی که صبحانه نمی‌خورند، بیشتر به میان وعده‌های چرب، شیرین و پرکالری (مانند انواع کیک، شیرینی و بیسکویت‌های خامه دار) روی بیاورند، بیشتر است. ضمن اینکه حذف صبحانه باعث ایجاد اشتهای بیشتر برای صرف ناهار می‌شود. افرادی که صبحانه نمی‌خورند، در وعده ناهار با ولع بیشتری غذاهای چرب و نشاسته‌ای میل می‌کنند و به این ترتیب، احتمال ابتلا به چاقی در آن‌ها بالاتر می رود. صرف یک صبحانه سالم و سرشار از پروتئین و فیبر غذایی، تا حد بسیار زیادی فرد را تا وعده ناهار سیر نگه می‌دارد و جلوی پرخوری او را در این وعده می‌گیرد.

۳. فراموش کردن کالری میان وعده‌ها

خیلی‌ها عادت دارند مدام غر بزنند و بگویند ما شام و ناهار زیادی نمی‌خوریم اما نمی‌دانیم چرا لاغر نمی‌شویم؟ این‌ها همان کسانی هستند که علاوه بر شام و ناهار، روزی چند عدد کیک، شیرینی، بستنی، شکلات، انواع اسنک، چیپس و ذرت بوداده در طول روز مصرف می‌کنند و کالری آن‌ها را به حساب نمی‌آورند. اگر قصد کاهش وزن دارید، باید حواستان به میان وعده‌هایی که می‌خورید هم باشد.

۴. حذف میان وعده‌ها

همان طور که باید حواستان به کالری میان وعده‌ها باشد، دقت کنید میان وعده‌ها را کامل از رژیم غذایی‌تان حذف نکنید. قرار دادن ۲ یا ۳ میان وعده سالم و مغذی، هم به حفظ سلامت در طول دوره رژیم درمانی کمک می‌کند و هم جلوی پرخوری در وعده‌های اصلی غذایی را می‌گیرد. شیر کم چرب، ماست کم چرب، انواع میوه، آجیل‌های خام، دانه‌های خام، آب‌میوه‌های طبیعی، خرما، انجیر یا توت خشک می‌توانند جزو بهترین میان وعده‌ها محسوب شوند. البته اگر حد تعادل را در مصرف آن‌ها رعایت کنید.

۵. برابر دانستن مفهوم کم چرب و کم کالری

قرار دادن خوراکی‌های کم چرب مانند انواع لبنیات یا گوشت‌های کم چرب و بدون چربی کمک زیادی به تسریع روند کاهش وزن می‌کند. گاهی برخی از افراد، عبارت کم چرب و کم کالری را با هم اشتباه می‌گیرند و با مصرف بیش از حد خوراکی‌های کم چرب، باعث افزایش کالری دریافتی و شکست خوردن برنامه رژیم درمانی‌شان می‌شوند. مثلاً اگر کسی قرار است ۳ لیوان شیر و ۲ پیاله ماست در طول دوران رژیمش داشته باشد، بهتر است ۳ لیوان شیر و ۲ پیاله ماست کم چرب به جای انواع پرچرب بخورد و مجاز به مصرف ۶ لیوان شیر و ۴ پیاله ماست، حتی از نوع کم چربش در طول روز نیست. این موضوع در مورد گوشت‌ها هم صدق می‌کند. کالری ۱۰۰ گرم گوشت گوساله کم چرب از ۱۰۰ گرم گوشت گوسفند کمتر است اما همین ۱۰۰ گرم گوشت گوساله هم حاوی حداقل ۲۰۰ کیلوکالری انرژی است و نمی‌توانید به بهانه کم چرب بودن گوشت، ۱۰۰ گرم از آن را ۲۰۰ گرم کنید.

۶. نادیده گرفتن کالری نوشیدنی‌ها

برخی از افراد کالری نوشیدنی‌های مختلف مانند شربت‌ها، آب‌میوه‌های طبیعی، نوشابه‌های گازدار، دوغ یا قهوه و نسکافه‌های شیرین و مخلوط با شیر یا شیر خشک را در برنامه غذایی‌شان به حساب نمی‌آورند. نتیجه چنین عادتی این می‌شود که روزی چند لیوان نوشیدنی مختلف که ممکن است از ۱۰۰ تا ۵۰۰ کیلوکالری انرژی داشته باشند بخورند و بگویند نمی‌دانم چرا هر کاری می‌کنم، لاغر نمی شوم!

۷. ننوشیدن آب کافی

نوشیدن آب کافی در طول روز باعث افزایش متابولیسم بدن می‌شود. اصلاً آب یکی از ضروریات بدن برای سوزاندن کالری است. هرچه بدن بیشتر در معرض کم آبی قرار بگیرد، متابولیسم آن هم پایین تر می‌آید و فرد بیشتر مستعد ابتلا به اضافه‌وزن خواهد شد. پژوهشگران آمریکایی می‌گویند بزرگ‌سالانی که حداقل روزی ۸ لیوان یا بیشتر آب می‌نوشند، بیشتر از کسانی که این مقدار از آب را در طول روز صرف نمی‌کنند، می‌توانند وزنشان را در حد دلخواه ثابت نگه‌دارند پس توصیه می‌شود تقریباً ۱ ساعت بعد از هر وعده و میان وعده غذایی یکی دو لیوان آب بنوشید و اصلاً اجازه ندهید حس تشنگی به صورت خشکی دهان در شما ایجاد شود.

منبع: hidoctor.ir

ویرایش و بازنشر: وبسوار

تازه‌ترین خبرها

نقش سردار سلیمانی در مبارزه با داعش

ایران در حال نمایش حضور خود در عراق است و سردار سلیمانی با فرماندهی نیروهای عراقی نقش مهمی را در سرکوب داعش ایفا می‌کند.

داعش نام «کوبانی» را تغییر داد

تروریست‌های داعش پس از تصرف محورهای اصلی شهر کوبانی، نام این شهر را به «عین السلام» تغییر دادند.

سه اولویت جهان اسلام از دیدگاه رهبری

دشمن با افروختن آتش جنگ ميان مسلمانان، انگيزه‏‌هاى مقاومت و مجاهدت را در آنان به انحراف كشانده، كارگزاران استكبار را كه دشمنان حقيقى‏‌اند، در حاشيه‏‌ى امن قرار دهد.
اخبار سیاسی بیشتر »

مدال طلای والیبال ایران پس از 56 سال

تیم ملی والیبال ایران پس از شکست ژاپن در آخرین دیدار بازی‌های آسیایی اینچئون، سرانجام به عنوان قهرمانی والیبال آسیا نائل شد.

صعود تیم والیبال ایران به دور نهایی

با پیروزی تیم والیبال آرژانتین از تیم آمریکا، ایران به دور نهایی رقابت‌های والیبال قهرمانی جهان صعود کرد.

تیم کشتی فرنگی ایران قهرمان جهان شد

تیم ملی کشتی فرنگی ایران موفق شد برای نخستین بار به مقام قهرمانی جهان نائل شود.
اخبار ورزشی بیشتر »

خطر سرمایه‌گذاری در موسسات غیرمجاز

مشروح سخنان رئیس بانک مرکزی در خصوص تسهیلات، نرخ سود، وام مسکن و کارمزد خدمات بانکی.

روش قانونی سوء اثر چک برگشتی

به دنبال افزایش آمار چک‌های برگشتی در سال‌های اخیر؛ گروه‌های مختلفی با تبلیغات گسترده و البته به شکل غیرقانونی نسبت به رفع سوء اینگونه چک‌ها اقدام کرده‌اند.

اقتصاد ایران در وضعیت رکود

اسحاق جهانگیری گفت: توسعه صادرات غیرنفتی نقش تعیین كننده‌ای در خروج از شرایط فعلی كه اقتصاد كشور در شرایط ركود قرار گرفته است دارد.
اخبار اقتصادی بیشتر »

سقوط خودروی 206 به گودال 15 متری

سرنشینان یک دستگاه خودروی 206 که خانم و آقایی 20 و ۲۵ ساله بودند به دلیل شدت جراحت جان خود را از دست دادند.

زن 33 ساله خود را به آتش کشید

زنی 33 ساله‌ای شب گذشته در شهر قدس واقع در استان تهران با ریختن بنزین روی خود اقدام به خودسوزی کرد.

نجات کارگر افغانی پس از سقوط از طبقه 5

یک کارگر 30 ساله افغان مشغول جوشکاری در بالاترین نقطه یک ساختمان بود که ناگهان به دلیل بی‌احتیاطی از طبقه پنجم به حیاط ملک مجاور سقوط کرد.
اخبار حوادث بیشتر »

آزادی «شهرام جزایری» پس از 11 سال

شهرام جزایری که به اتهامات مختلف به زندان رفته بود و به عنوان مفسد اقتصادی شناخته شده بود پس از یازده سال از زندان آزاد شد.

مجرمیت مدیر مسئول روزنامه شرق

مدیر مسئول روزنامه شرق بابت انتشار خبر درباره وضع مرکز معتادان شفق به قصد تشویش اذهان عمومی با اکثریت آراء هیأت منصفه دادگاه مجرم شناخته شد.

دانش‌آموزان شین‌آبادی و بوی‌ماه مهر +عکس

همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید دختران دانش‌آموز شین‌آباد و والدین آنها نسبت به روند درمانی و حمایت واقعی مقامات دولتی در سه سال گذشته انتقاد کردند.
اخبار اجتماعی بیشتر »

ارتباط چاقی با بلوغ زودرس و کوتاهی قد

انتهای بلوغ پایان رشد است که گاهی این بلوغ دیر و گاهی زود اتفاق می‌افتد که هر دو ایراد دارند؛ اما بلوغ زودرس قد را می‌سوزاند.

شناسایی محل دقیق ظهور ویروس ایدز

دانشمندان دانشگاه آکسفورد منشاء بیماری همه‌گیر ایدز را در کینشازا، پایتخت جمهوری دموکراتیک کنگو شناسایی کرده‌اند.

متوسط سن ابتلا به ایدز در ایران

طبق آمار گزارش شده حدود 28 هزار مبتلا در کشور شناسایی شده‌اند. البته در کنار این، آمار تخمینی ما حدود 100 هزار نفر است.
اخبار پزشکی بیشتر »

تمسخر اپل توسط سامسونگ

در پی رونمایی آیفون 6 توسط شرکت اپل که بزرگترین صفحه نمایش سری تلفن‌های همراه این شرکت را به خود اختصاص داده، سامسونگ با انتشار متنی در توئیتر آن را به سخره گرفت.

10 برند ارزشمند و گران‌قیمت جهان

برند اپل با ارزش 117 میلیارد دلار به عنوان گران‌ترین برند جهان شناخته شد. پس از آن برندهای گوگل، IBM ...

رونمایی اینتل از پردازشگر 8 هسته‌ای

شرکت اینتل از cpu جدید هشت هسته‌ای خود با نام Intel Core i۷-۵۹۶۰X رونمایی کرد.
اخبار فناوری بیشتر »
header
header
header
header
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: